Vespa – skúter s vášňou a dušou z Toskánska

Vespa – skúter s vášňou a dušou z Toskánska

Som rozhodnutá a raz ju budem mať. Ešte neviem presne kedy, ale bude moja.

V preklade z taliančiny, Vespa znamená „osa“. Ako získala toto meno? Za jej dizajnom stojí letecký inžinier D´Ascanio, ktorého oslovil samotný majiteľ spoločnosti Piaggio Enrico Piaggio. Po druhej svetovej vojne bolo potrebné vymyslieť transportný prostriedok pre široké masy ľudí, ktorí nemali veľa peňazí a zároveň sa potrebovali pohybovať po vojnou zničených cestách.

Ako to s ňou bolo?

Prvý model vznikol v roku 1945 pod názvom „MP5 Paperino“, čo v preklade znamená káčatko, jeho dizajn však majiteľa Piaggia neoslovil. Najviac mu vadila jeho mohutná stredová časť. Preto oslovil leteckého inžiniera D’Ascania. Keď Enrico uvidel jeho model MP6 prvý krát, zvolal: „Sembra una vespa!“ (podobá sa ose) a tak známy skúter dostal svoje meno a v apríli v roku 1946 si spoločnosť Piaggio na Ministerstve priemyslu a obchodu vo Florencii nechala patentovať skúter Vespa. Tým sa začala výroba skútra vo fabrike predtým určenej na výrobu lietadiel v toskánskom meste Pontedera. A letecká technológia je v prípade Vespy a jej konštrukcie rozpoznateľná.

A bolo to jednoduché?

Ak si myslíte, že Vespa sa ihneď od začiatku dobre predávala, mýlite sa…. prvých 50 kusov sa predalo veľmi ťažko a pomaly, v roku 1947 sa predalo len 2500 kusov, v roku 1948 viac ako 10 000 kusov, v roku 1949 okolo 20 000 kusov a v roku 1950 viac ako 60 000 kusov. Rapídny nárast záujmu o skúter Vespa nastal hneď po tom, čo sa objavil vo filmoch spolu so slávnymi menami ako Audrey Hepburn a Gregory Peck vo filme Prázdniny v Ríme (predaj stúpol na 100 000 kusov) a neskôr ďalšie známe mená, ako napríklad Marlon Brando alebo Dean Martin. Do 80-tych rokov sa predalo 10 miliónov kusov.

V roku 1959 sa spoločnosť Piaggio dostala na cca 40 rokov pod kontrolu rodiny Agnelli, ktorá vlastnila výrobu automobilov Fiat. V roku 2003 bola blízko bankrotu s veľkým dlhom. Napriek nepriaznivému vývoju sa situácia ukľudnila a Vespa sa opätovne rozšírila z Európy do USA, Japonska, Mexika a Ázie. V meste Pontedera neďaleko mesta Pisa sa nachádza múzeum a darčekový obchod Piaggio. Najviac modelov Vespa (cca 400) sa nachádza v múzeu na Floride. Po svete bolo založených niekoľko desiatok Vespa-klubov.

Životný štýl?

Vespa okrem pohodlnej a rýchle prepravy z jedného miesta na druhé a jednoduchého parkovania znamená aj určitý životný štýl, slobodu a predstavivosť hlavne mladých ľudí a okrem iného, jedna zaujímavosť – je kultovou značkou hnutia skinheads.

S neustálou pravidelnosťou, okrem klasických a štandardných modelov s objemom motorov od 50cm3 do 300cm3, vydáva na trh špeciálne edície, čím dokáže oživiť svoju už aj tak pestrú ponuku, ktorá zahŕňa taktiež hybridné skútre na elektrický pohon.

Zaujala vás krátka história motocykla Vespa? Vyskúšate ju aj vy? Ja určite áno….



2 thoughts on “Vespa – skúter s vášňou a dušou z Toskánska”

  • toto premiestňovadlo sa mi dokonale hodí do malých talianskych uličiek..tam si to viem predstaviť..dokolaný retro štýl spojený s historickými budovami a úzkymi uličkami.
    Takže v Taliansku áno a tu je len málo miest, kde by som si to vedela predstaviť…napr. Štiavnica…ale vlastne prečo nie aj v Martine?…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.